Dansk Sejlunion



3. juli 2019 11:39 af Flemming Ø. Pedersen

Politi advarer - ferien er højsæson for svindlere

I ferien stiger risikoen for, at svindlere via e-mails vil forsøge at narre penge ud af klubkasserne. Læs her, hvad I som sejlklub kan gøre for at undgå af falde i svindlernes fælder…


Ferieperioder er højsæson for ”formandsbedrageri” via fx e-mails, hvor foreninger franarres oplysninger eller pengebeløb ved, at afsenderen udgiver sig for at være formand i foreningen.

Det skriver Danmarks Idrætsforbund i en intern advarsel til forbund og foreninger.

Svindlere fra både ind- og udland har fået et godt øje til foreninger i Danmark. Op mod halvdelen af alle denne type anmeldelser kommer i dag fra foreninger, oplyser politiet.

Også sejlklubber ramt
Også stribevis af sejlklubber har oplevet forsøg på e-mailsvindel. Flere gange desværre med et udfald, hvor svindlerne har fået penge – tilmed store beløb – vristet ud af klubkassen.

"Intet tyder på, at omfanget af svindlermails er på retur. Snarere tværtimod. Samtidig bliver metoderne mere og mere raffinerede. Det bedste, vi kan gøre, er at advare igen og igen – så der i alle sejlklubber og andre foreninger skabes en fælles bevidsthed om at være på vagt over for e-mails, der involverer pengeoverførsler," siger Christian Lerche, direktør i Dansk Sejlunion.    

Svindlernes fremgangsmåde
Bedrageriet foregår typisk via e-mai. Svindleren sender en e-mail til fx kassereren i en forening. Det sker fra en e-mailadresse, der – på overfladen – ligner formandens. Budskabet i mailen er, at "formanden" har brug for, at der bliver overført et bestemt pengebeløb, og at det haster.

Reagerer man på e-mailen, vil svindleren typisk følge op med en e-mail med de kontooplysninger, der ønskes overført penge til samt bede om at få tilsendt en kvittering for overførslens gennemførsel.

Ferieperioder er højsæson
I ferieperioder er medarbejdere eller frivillige i organisationer ofte afskåret fra jævnlig kontakt med hinanden, og det udnytter svindlerne.

Hold derfor et vågent – og skeptisk – øje med mails fra formænd eller andre af foreningens nøglepersoner, som pludselig beder om at få overført et større eller mindre pengebeløb.

De bedste råd
Hvis det er muligt, så undlad at have offentligt tilgængelige kontaktoplysninger til bestyrelsesmedlemmer på foreningens hjemmeside. Oplys i stedet en hovedmail for kontakt til foreningen.

Sørg desuden for, at I har en robust procedure. I kan fx indføre en regel om, at der altid skal rettes personlig henvendelse til afsender ved anmodning om store beløb, ligesom I kan overveje at indføre en regel om, at der skal mere end én person til at godkende en transaktion - og gerne via andre kanaler som fx SMS.

ER ulykken sket, så reager hurtigt ved at kontakte politiet og banken. Måske kan I nå at stoppe overførslen.     

6 typiske kendetegn på svindelmails:


1. Personlig stilet.
Svindleren har gjort sit forarbejde og har stilet e-mailen personligt med det rigtige navn. Typisk vil afsenderen være formanden, et bestyrelsesmedlem i foreningen eller en kasserer. 

2. Det haster. Svindleren opstiller typisk en meget kort tidsfrist for overførslen og spørger, om modtageren har tid til at overføre betalingen nu-og-her.     

3. Udenlandske beløb. Svindleren vil typisk bede om beløb i udenlandsk valuta. Der er ofte tale om euro eller britiske pund.    

4. Kort og kontant. En bedragerisk e-mail vil oftest være kortfattet og holde sig til pointen – at der skal overføres nogle penge hurtigt.    

5. Mærkelige formuleringer og fejl. Sproget i e-mailen er dansk – men med underlige ord og formuleringer. Typisk et tegn på, at svindlermailen har været gennem et oversættelsesprogram. 

6. Fortsætter korrespondancen. Svarer du på mailen, vil gerningspersonen indgå i en korrespondance med dig og typisk følge op med oplysninger om de kontooplysninger, der ønskes overført penge til.