Dansk Sejlunion



19. juni 2019 06:48 af Flemming Ø. Pedersen

Efter Havnens Dag - nye medlemmer strømmer til NWK

Nordjydsk Windsurfing Klub forventer 30-40 nye medlemmer oven på Havnens Dag. Klar strategi for markedsføring, tilbud og rekruttering forklarer succesen, forklarer klubbens næstformand.

Aalborg afviklede Havnens Dag lørdag den 1. juni. Især for Nordjydsk Windsurfing Klub i udkanten af Nørresundby var dagen et ægte tilløbsstykke med anslået 300 gæster i dagens løb. En del af besøgstallet kan forklares med deltagere ved DM i SUP og Aalborg SUP Crossing samme dag.

Alligevel er tallet bemærkelsesværdigt for en enkelt klub - og endnu mere, når man også indregner, at cirka halvdelen af alle gæster nåede at prøve en aktivitet.

Booking på forhånd
"Vi har lavet et system, så man kan booke aktiviteter på forhånd. På den måde kan vi få mange igennem uden ventetid," forklarer Bent Niss, næstformand i Nordjydsk Windsurfing Klub (NWK).

Klubben benytter onlinesystemet nemtilmeld.dk. For at finde NWK's aktiviteter, går man ind på adressen nwk.nemtilmeld.dk.

NWK har en klar strategi om at bruge Havnens Dag og andre åben hus-arrangementer til at rekruttere nye medlemmer. Et effektivt bookingsystem er et vigtigt værktøj i den forbindelse - men der skal mere til.

Vigtigt med konkret tilbud
"Det er også vigtigt at give gæsterne et konkret tilbud i hånden så snart, de har prøvet en aktivitet," forklarer Bent Niss.

Derfor er NWK bevidst om at stå klar med tilbud om nye skolehold for stand up paddle og windsurfing, så snart gæsterne kommer i land fra deres prøveaktivitet.

"Vi får to-tre nye medlemmer om dagen her i ugerne efter Havnens Dag. Jeg vil tro, vi ender på 30-40 nye medlemmer i alt," spår Bent Niss.

Nordjydsk Windsurfing Klub har over de senere år oplevet en eksplosiv medlemsfremgang - alt sammen som direkte afsæt i klare strategiske mål, hvor klubben arbejder systematisk med markedsføring og attraktive medlemstilbud.

Nøje planlagt strategi
På samme måde har klubben en plan for Havnens Dag. Aktiviteterne bliver markedsført systematisk på Facebook i dagene op til. Klubbens medlemmer giver en hånd med ved at dele opslagene på deres personlige Facebooksider. Samtidig er der artikler i lokale ugeaviser.

Alt i alt betyder markedsføringen, at budskabet når ud til mange i Aalborg-området.

"For os er Havnens Dag blot én ud af fire planlagte åbent hus-dage hen over sæsonen. Vi har åbent hus i april, juni (Havnens dag, red.), juli og august. Hver gang får vi mange nye medlemmer, fordi vi kobler prøveaktiviteten med et konkret medlemstilbud," forklarer Bent Niss.

I 2017 blev Bent Niss hædret med Dansk Sejlunions Klubudviklingspris for sit store og imponerende arbejde med vende medlemsudviklingen i NWK. 

Læs mere om baggrunden for NWK's vækst og udvikling